Toename van schorsingen in onze scholen. Wat is het alternatief?

De bezorgdheid neemt toe over het aantal schorsingen in onze Vlaamse scholen. Een ideale oplossing is dit niet. Maar wat is dan een mogelijk alternatief?

Het CLB pleit voor de begeleiding van scholen

Door het stijgende aantal schorsingen op scholen moeten we ons zorgen beginnen maken. “De oorzaak ligt bij het blijvende lerarentekort. Hierdoor zijn leerkrachten niet klaar voor de grote klassen waarvoor ze nu vaak staan”, stelt Johan Van Acker, directeur van Vrij CLB Waas en Dender. De leerlingen krijgen dus te weinig aandacht. Hierdoor krijgen zij niet de begeleiding die ze wel nodig hebben. 

De oplossing ligt bij de begeleiding van scholen”, stelt Johan Van Acker. Zo zullen die in crisissituaties beter voorbereid zijn. De leerkrachten in de scholen moeten een opleiding krijgen, want dat is nu te weinig het geval. Bovendien is het door het huidige lerarentekort een nog grotere uitdaging om de leerlingen individueel te begeleiden. 

Nieuw systeem nodig 

Ons klassieke systeem is ten einde raad omdat er in ons land geen systeem bestaat op het niveau van leerlingen”, stelt Martin Valcke, hoogleraar aan de UGent. 

In het buitenland is dat wel meer het geval. Daar bestaan onder andere ‘single-track’ onderwijssystemen. “In die scholen zit gewoon onderwijs en buitengewoon onderwijs samen. Zodra een leerling een bijzondere zorg nodig heeft, kunnen die leerlingen extra ondersteuning krijgen voor enkele uren per dag of voor een bepaalde periode”, zegt Martin Valcke. Deze problemen kunnen een leerproblematiek, een gedragsproblematiek of een emotionele problematiek zijn.


Van single-track naar dual-track
onderwijssysteem

Maar vele leerkrachten in de Vlaamse scholen zijn nauwelijks permanent bijgeschoold om met die problematiek om te gaan”, zegt Martin Valcke. “We neigen meer naar een ‘dual-track onderwijssysteem’ waarbij het bijzonder onderwijs los staat van het reguliere onderwijs.”

Zodra er in het reguliere onderwijs problemen optreden, kiezen scholen voor een schorsing of doorverwijzing naar buitengewoon onderwijs als noodoplossing. Dit komt de laatste jaren meer voor. Zeker door het lerarentekort. Hierdoor kunnen scholen weinig zorgleerkrachten inzetten. 

Je ziet dus dat het probleem van schorsingen een gevolg is van het onderwijssysteem”, stelt Martin Valcke. 

Wat is de mogelijke oplossing? “Het systeem aanpassen, waarbij er een integratie is van gewoon en buitengewoon onderwijs binnen dezelfde school. Hierdoor kunnen experts op elke school voldoende aanwezig zijn. Zo kunnen leerkrachten de individueel begeleiden. ”

Reportage van: Milan Van Driessche en Alika Rovnyagina

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *