Fashionweek-chaos: Waarom zijn de modeweken zo belangrijk?

Ha, kledij wordt gestoomd, modejournalisten en influencers stromen toe, fotografen stellen zich op en modellen zitten in de make-up stoel. De fashionweeks zijn van start en de chaos is begonnen! Maar wat maakt de fashionweeks nu zo groots en belangrijk?

2 seizoenen, 4 steden

New York Fashion Week werd gisteren stijlvol afgesloten, maar de modeweken zijn nog lang niet voorbij. Ontwerpers, modellen, modejournalisten, influencers en wereldsterren pakken massaal hun valies en trekken samen naar de volgende stop: London Baby!

De fashionweekchaos vindt niet één keer per jaar plaats maar twee keer! Zo zijn er twee periodes voor twee collecties: de herfst/wintercollectie en de lente/zomercollectie. Topontwerpers tonen hun collecties in één van de grootste modesteden: New York, Londen, Milaan of Parijs (waar het allemaal eindigt). 

Een maandenlange voorbereiding 

Fashionweeks draaien om kledij, maar er komt nog heel wat bij kijken. Zo willen ontwerpers hun collectie op de perfecte manier tonen en dat wil zeggen: op de ideale locatie, met de juiste verlichting, muziek, modellen, make-up en gasten. Een hele uitdaging en een pak werk dus! 

Het modehuis en de designer schetsen de collectie, kiezen stoffen uit, maken een moodboard en starten met naaien. Aan de eindcollectie gaan heel wat versies en aanpassingen vooraf. De ontwerpers gaan voor perfectie en dit krijg je niet bij je eerste versie!

Ook zijn er vooraf aan de modeshow castings, waarbij het modehuis op zoek gaat naar modellen die passen in het grotere kader en de visie van het de ontwerper. Hoe staat de kledij hen? Hoe passen ze in het ruimere geheel van de show? Past de make-up en haarlook op het model? 

De gastenlijst wordt ruim op voorhand samengesteld en hierbij kunnen dé elite uit de modewereld niet ontbreken. Het modehuis wil een groot publiek bereiken op sociale media door verschillende influencers uit te nodigen. Ook zijn belangrijke modejournalisten aanwezig op de shows om een verslag uit te brengen in een tijdschrift. 

Dress to impress

Niet alleen de modellen zien er goed uit, ook de gasten zetten hun beste beentje voor. Hiervoor halen ze hun meest opvallende outfits uit de kast. Het feest begint niet enkel binnen maar gaat buiten al van start. 

Fotografen staan massaal opgesteld aan de locatie waar de show doorgaat. Het is de bedoeling om de aandacht te trekken en zo steeds bekender te worden.

Afterparty of netwerkevenement?

Dagen eindigen steeds met heel wat afterparty’s die de modehuizen organiseren. Dit doen ze als slot voor hun show die tijdens de dag plaatsvond. Het mag dan wel een afterparty zijn, toch gebruiken heel wat gasten het evenement als netwerkevenement. 

Praten met gasten, je naam laten vallen, contactgegevens uitwisselen, ideeën delen en deals sluiten, het hoort er allemaal bij en is de key tot succes.

foto: door Yogendra Singh on Unsplash

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *