Van Samsonworst tot Plopkoek: is totaalverbod op kinderreclame een goed idee?

Van Samsonworst over K3-wafels tot Plopkoeken. Kinderen worden dagelijks overspoeld met marketing en reclame voor ongezonde voeding. Eén op de vijf schoolgaande kinderen in Vlaanderen kampt met overgewicht. Dringt een totaalverbod zich stilaan op?

Binnenkort komen er nog scherpere regels op televisiereclame voor ongezonde voeding voor kinderen. Slechts een druppel op een hete plaat volgens het Vlaams instituut Gezond Leven. 

Wij pleiten voor een algemeen verbod moeten komen op marketing en reclame voor ongezonde voeding op plaatsen waar kinderen veel tijd doorbrengen. ” 

Voedingsexperte Emma Lateur stelt zich vooral praktische vragen bij zo’n totaalverbod. “Een ongezond voedingsproduct bestaat eigenlijk niet. Alles staat of valt met het voedingspatroon. Het is dus moeilijk om te bepalen waarvoor je wel of geen reclame mag maken.” 

Voedselvaardigheid

Reclame blijft niet langer beperkt tot televisie en verpakkingen, maar is nu ook sterk aanwezig op sociale media. Volgens Lateur zullen adverteerders altijd een manier vinden om kinderen te bereiken. 

Via influencers op sociale media bijvoorbeeld. Zoiets is veel moeilijker uit te leggen aan kinderen. Ook het toezicht daarop is problematisch. Een algemeen verbod lijkt mij dus niet aan de orde.”

Gezond Leven dringt echter aan op reclamewijsheid. “De overheid moet verder inzetten op sensibilisering en opvoeding om kinderen voedselvaardiger te maken. Ook een gezond voedings- en drankaanbod op school kan daarin helpen.” 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *