Het Valentijn-effect bij lingeriewinkels: lingerie kopen voor je partner is dan toch niet passé

Het is druk in de lingeriewinkels in Gent en dat is geen toeval. Door Valentijn is er een duidelijk verschil in koopgedrag en in klanten. Zo lokt de feestdag niet alleen vrouwen naar de lingeriewinkels, ook mannen komen meer over de vloer. Sensuele en rode stuks zijn ook populairder rond deze periode. 

De jaarlijkse piek

Valentijn blijft een populaire feestdag en zorgt jaarlijks voor een piek in de verkoop van lingerie bij Hunkemöller, Women’s Secret en Etam. “Valentijn blijft een effect hebben, en dit weekend hebben we het écht gemerkt”, zegt Sofie, winkelverantwoordelijke Hunkemöller Gent. 

De winkels merken het effect vooral in het weekend en de dag voor Valentijn. Zo zijn er meer klanten dan op andere momenten doorheen het jaar en wordt er meer gekocht.

Hoewel er nog steeds een piek is, merken sommige handelaars ook een verschil met andere jaren. In het algemeen geven klanten minder uit. “We merken wel dat de crisis toeslaat en dat de mensen veel bewuster kiezen en kopen”, aldus Stefanie, winkelverantwoordelijke Etam Gent. 

Verschil in koopgedrag én in klanten

Rond deze periode komen meer mannen naar de winkel dan gewoonlijk”volgens Sofie van Hunkemöller. De man die zijn partner verwent met een lingeriesetje blijkt dan toch geen verleden tijd. Hunkemöller, Etam en Women’s Secret gaven aan dat zij rond Valentijn opvallend meer mannen over de vloer krijgen, en die zijn niet onvoorbereid. “Mannen kijken vaak eerst naar onze website, daarna komen ze naar de winkel met een specifieke foto en vragen ze om hulp.”

Ook het koopgedrag is anders tijdens de Valentijnsperiode. Zo worden er meer setjes en body’s gekocht. Sensuele en sexy lingerie valt ook meer in de smaak. “We verkopen ook meer rode, zwarte en roze items tijdens deze periode. Daarom stemmen we onze collectie daar op af.”, zegt Claudia, medewerkster Women’s Secret.

De winkels spelen hier op in door een specifieke Valentijnscollectie te presenteren. Er lopen ook acties en promoties. Zo zijn het niet enkel de partners die de vrouwen verwennen, maar ook de lingeriewinkels.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *